Start-up to jedno z częściej słyszanych przez nas słów w ostatnim czasie. Jeśli spróbować by podjąć się jego definicji, to najprościej mówiąc jest to przedsięwzięcie, które tworzy nowe rozwiązania. Mianem start-upów coraz częściej określa się także po prostu nowe firmy na rynku. Z założenia jednak przez start-up powinniśmy rozumieć przede wszystkim firmy, które powiązane są z nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi w obszarze IT/ITC.

Raport dotyczący rynku start-upów pokazuje, że 70% polskich start-ów znajduje się aktualnie w fazie rozwoju, co pokazuje, że znaczna ilość firm jest w stanie przetrwać na rynku fazę debiutu. Co więcej, połowa z nich musi radzić sobie bez żadnego wsparcia ze strony zewnętrznego kapitału.

Najwięcej polskich start-upów działa w branżach mobile, e-commerce, oprogramowania dla firm i big data oraz oferuje swoje usługi w modelu SaaS. Głównymi klientami start-upów są klienci indywidualni oraz firmy, a także korporacje oraz instytucje. Wśród modeli sprzedażowych dominują B2B oraz B2C.

Prawie 80% start-upów finansowanych jest ze środków własnych, a około 25% ze środków unijnych. Głównymi kierunkami eksportu są kraje Unii Europejskiej.